top of page
smxzoom_NATURAL_PHOTO_BLUE_DOG_DOG_PLAYING_WITH_CHILD_HIGH_DEFI_36923e54-1ca0-4bf8-b7e7-aa

Gra „Blue Dog”: Jak nauczyć dzieci bezpiecznych interakcji z psami

Wiele rodzin posiada psy, które stają się częścią codziennego życia domowego. Jednak w relacji dziecko – pies, odpowiedzialność za bezpieczeństwo spoczywa na dorosłych. W tym celu można wykorzystać grę „Blue Dog”, która edukuje dzieci, jak prawidłowo wchodzić w interakcje z czworonogiem, unikać niebezpiecznych sytuacji i budować zaufanie. Oto praktyczne wskazówki i przykłady, jak nauczyć dzieci zachowań, które wspierają bezpieczeństwo psa i całej rodziny.

Nauka mowy ciała psa

Pierwszym krokiem w grze „Blue Dog” jest pokazanie dzieciom, jak pies wyraża swoje emocje poprzez mowę ciała. Oto podstawowe sygnały, które warto omówić z dzieckiem:

Zrelaksowany pies:

 - Swobodna postawa ciała.

 - Ogon machający na środkowej wysokości.

 - Otwarte pyski, lekko wysunięty język.

Zestresowany pies:

 - Oblizywanie nosa lub ziewanie w niestandardowych sytuacjach.

 - Unikanie kontaktu wzrokowego.

 - Ogon schowany między łapami.

Pies na granicy agresji:

 - Warczenie, odsłonięte zęby.

 - Sztywna postawa ciała, uszy skierowane do przodu.

 - Napięcie i stroszenie sierści na grzbiecie.

Zadanie dla dziecka: Pokazuj ilustracje lub zdjęcia psów w różnych stanach emocjonalnych. Poproś dziecko, by wskazało, czy pies jest spokojny, zestresowany czy zły. Wytłumacz, jakie zachowanie należy podjąć w każdej sytuacji.

Codzienne scenariusze i przykłady zachowań

Dzieci często nie zdają sobie sprawy, że niektóre sytuacje mogą być dla psa stresujące. Gra „Blue Dog” polega na omawianiu konkretnych scenariuszy z codziennego życia i uczęszczaniu dziecka, jak w nich reagować.

Przykład 1: Pies je posiłek

Pytanie dla dziecka: Co robisz, gdy pies je obiad?

 - Prawidłowa odpowiedź: „Nie przeszkadzam psu, kiedy je. Daję mu przestrzeń.”

 - Wyjaśnienie: Psy mogą czuć się zagrożone, jeśli ktoś zbliża się do ich miski w trakcie posiłku.

Przykład 2: Pies wraca ze spaceru

Pytanie dla dziecka: Co robisz, gdy pies wraca do domu po spacerze?

 - Prawidłowa odpowiedź: „Czekam, aż pies spokojnie wejdzie do domu, zanim go pogłaszczę.”

 - Wyjaśnienie: Psy po spacerze mogą być zmęczone lub potrzebować chwili na uspokojenie się, zanim wejdą w interakcję.

Przykład 3: Spacer z psem

Pytanie dla dziecka: Jak zachowujesz się podczas spaceru z psem?

 - Prawidłowa odpowiedź: „Nie ciągnę smyczy i obserwuję psa, by upewnić się, że czuje się dobrze.”

 - Wyjaśnienie: Nauka odpowiedniego prowadzenia psa na spacerze buduje w dziecku poczucie odpowiedzialności i uczy szacunku do potrzeb psa.

Przykład 4: Pies śpi

Pytanie dla dziecka:

Czy mogę pogłaskać psa, kiedy śpi?

 - Prawidłowa odpowiedź: „Nie. Pozwalam psu odpocząć.”

 - Wyjaśnienie: Pies może się przestraszyć lub stać się agresywny, jeśli zostanie nagle obudzony.

Przykład 5: Zabawa z psem

Pytanie dla dziecka: Co robisz, gdy pies nie chce się bawić?

 - Prawidłowa odpowiedź: „Daję psu odpocząć i nie zmuszam go do zabawy.”

 - Wyjaśnienie: Psy, podobnie jak ludzie, potrzebują przerw i chwili spokoju.

Przykład 6: Dziecko biega wokół psa

Pytanie dla dziecka: Czy dobrze jest biegać koło psa i głośno krzyczeć?

 - Prawidłowa odpowiedź: „Nie. Pies może się przestraszyć lub zaniepokoić.”

 - Wyjaśnienie: Psy mogą odbierać szybkie ruchy jako zagrożenie. Spokojne zachowanie dziecka sprawia, że pies czuje się bezpieczniej.

Przykład 7: Przywitanie z psem po powrocie do domu

Pytanie dla dziecka: Co robisz, kiedy wracasz do domu i pies czeka na ciebie?

 - Prawidłowa odpowiedź: „Czekam, aż pies się uspokoi, zanim go pogłaszczę.”

- Wyjaśnienie: Witanie psa, gdy jest nadmiernie pobudzony, może wzmacniać jego ekscytację i prowadzić do niekontrolowanych zachowań.

Przykład 8: Pierwszy kontakt z obcym psem

Pytanie dla dziecka: Jak należy się zachować przy spotkaniu z obcym psem na spacerze?

 - Prawidłowa odpowiedź: „Stoję spokojnie, pytam opiekuna psa, czy mogę go pogłaskać, i pozwalam psu najpierw mnie powąchać.”

 - Wyjaśnienie: Obce psy mogą być niepewne lub lękliwe wobec dzieci, dlatego ważne jest pytanie właściciela o zgodę i zachowanie spokoju.

Pozytywne wzmacnianie dobrych zachowań

Dzieci uczą się przez pochwały i nagrody. Za każdym razem, gdy dziecko zachowa się prawidłowo w interakcji z psem, warto je pochwalić, np.: „Świetnie, że poczekałeś, aż pies skończy jeść”. Można też nagradzać drobnymi prezentami czy wspólną zabawą.

Zasady głaskania psa

Nawet najbardziej przyjazne psy mogą czuć się niekomfortowo, jeśli są głaskane w niewłaściwy sposób. Oto kilka zasad, których dzieci powinny przestrzegać:

 1. Podchodź spokojnie i czekaj na zgodę psa: Naucz dziecko, by zawsze podchodziło do psa powoli i pozwalało mu najpierw powąchać rękę.

 2. Głaskaj psa w odpowiednich miejscach: Najbezpieczniejsze są boki ciała psa i okolice karku. Unikaj głaskania po głowie czy ogonie.

 3. Nie przytulaj psa: Choć dzieci mogą chcieć przytulić psa, wiele zwierząt odczuwa to jako zagrożenie.

Zadanie dla dziecka: Użyj pluszowej zabawki, by pokazać dziecku, gdzie można głaskać psa. Potem pozwól dziecku zastosować tę wiedzę w praktyce z domowym pupilem, pod twoim nadzorem.

Korzyści z gry „Blue Dog”

 - Bezpieczeństwo: Dziecko uczy się unikać sytuacji, które mogłyby doprowadzić do konfliktu z psem, np. biegania wokół psa lub dotykania go, gdy śpi.

 - Empatia: Gra rozwija w dziecku zrozumienie dla emocji i potrzeb zwierząt, pokazując, jak ważne jest dawanie psu przestrzeni podczas posiłków lub po powrocie ze spaceru.

 - Zaufanie: Buduje pozytywną relację między dzieckiem a psem, opartą na wzajemnym szacunku. Przykładem może być spokojne witanie psa po powrocie do domu lub unikanie hałaśliwych zabaw w jego pobliżu.

 - Poprawa komunikacji: Dziecko uczy się jasnych zasad dotyczących interakcji z psem, takich jak unikanie

 

Gdzie znaleźć grę „Blue Dog”

Szukałem grę „Blue Dog” w aplikacjach, ale nie znalazłem nic ponadczasowego. Materiałem pomocnym przy nauce dziecka może być rysowana gra edukacyjna do pobrania z linku poniżej

Download The Blue Dog for Desktop

bottom of page